
Αρκεί μια ματιά στα Λειτουργικά βιβλία της Εκκλησίας μας, για να μας πείσει ότι, μόνο «βουβή» και «κουφή» δεν είναι η Εβδομάδα πριν τη Μεγάλη Εβδομάδα.
Πώς, όμως, προκύπτει αυτός ο χαρακτηρισμός;
H έκτη και τελευταία εβδομάδα της Μεγάλης Σαρακοστής ονομάζεται «Εβδομάδα των Βαϊων».
η λατρεία της Εκκλησίας μας ωθεί ν’ ακολουθήσουμε το Χριστό, καθώς πρώτος αναγγέλει το θάνατο του φίλου Του και κατόπιν αρχίζει το ταξίδι Του στη Βηθανία και στην Ιερουσαλήμ.
Στο κέντρο της προσοχής είναι ο Λάζαρος – η αρρώστια του, ο θάνατός του, ο θρήνος των συγγενών του και η αντίδραση του Χριστού σ’ όλα αυτά.
πάνω στην ερχόμενη συνάντηση του Χριστού με το θάνατο – πρώτα
στο πρόσωπο του φίλου Του Λαζάρου, έπειτα στο θάνατο του ίδιου
του Χριστού.
Πλησιάζει η «ώρα του Χριστού», για την οποία τόσο συχνά μιλούσε και προς αυτήν προσανατολιζόταν όλη η επίγεια διακονία Του.
«Την κοινήν ανάστασιν».
Είναι κάτι το συναρπαστικό να γιορτάζουμε κάθε μέρα για μια ολόκληρη εβδομάδα αυτή τη συνάντηση ανάμεσα στη ζωή και το θάνατο, που αργά αργά πλησιάζει, να γινόμαστε μέρος της, να νιώθουμε με όλο το είναι μας αυτό που υπονοεί ο Ιωάννης με τα λόγια του: «Ιησούς ως είδεν αυτήν κλαίουσαν και τους συνελθόντας… ενεβριμήσατο τω πνεύματι και ετάραξεν εαυτόν… και εδάκρυσεν» (Ιωάν. 11, 33-35).
Παρά ταύτα ο ευσεβής λαός μας αποκαλεί την εβδομάδα αυτή
«κουφή» ή «βουβή» με μοναδική δικαιολογία ότι την Εβδομάδα αυτή δεν τελούνται Ακολουθίες και, ως εκ τούτου, ούτε η καμπάνα σημαίνει.
τον μεγάλο κόπο της Αγίας και Μεγάλης Εβδομάδος.
τις Ακολουθίες που τελούνται καθ’ όλη την Μεγάλη Τεσσαρακοστή. Δηλαδή,
Μεσονυκτικό Όρθρο,
Ώρες και Εσπερινό το πρωί,
το ΜεγάλοΑπόδειπνο το απόγευμα,
την Προηγιασμένη Θεία Λειτουργία την Τετάρτη και την Παρασκευή καθώς και
το Μικρό Απόδειπνο με τον κανόνα του Αγίου Λαζάρου την Παρασκευή το απόγευμα.
των Χαιρετισμών της Παναγίας, η οποία αποτελεί και την μοναδική χαρμόσυνη νότα στην πένθιμη περίοδο που διανύουμε.
την Εβδομάδα αυτή, ίσως και να οδήγησε σε αυτή την … παρεξήγηση.
η Μεγάλη Εβδομάδα με την δική της νηστεία, είναι η τελική αποκάλυψη του νοήματος της Μεγάλης Σαρακοστής που είναι η μετάνοια, η νηστεία από την αμαρτία, η χαρμολύπη και η επαναβίωση του λατρευτικού στοιχείου της Εκκλησίας!
Ας φροντίσουμε, να μην χάσουμε τα όσα έχει να μας προσφέρει και αυτήν την Εβδομάδα η Εκκλησία μας ξεφεύγοντας από επιπόλαιες και ανυπόστατες συμβουλές γύρω από την Λατρευτική μας ζωή.
του Αγιορείτου για τις Άγιες Αυτές και Μεγάλες Ημέρες.
Τις ζαριές ν’ ακούς ατάραχα στο μοίρασμα των υπαρχόντων σου,
τις βλαστήμιες, τις προκλήσεις, την αδιαφορία.
Πριν την Παρασκευή δεν έρχεται η Κυριακή, τότε λησμονάς τα μαρτύρια των δρόμων της Μεγάλης Παρασκευής της ζωής μας. Μην ξαφνιαστείς, μη φοβηθείς στ’ απρόσμενο σουρούπωμα.
Οι μπόρες του ουρανού δε στερεύουν. Η ξαστεριά θα ’ρθει το Σαββατόβραδο.
Τότε λησμονάς τα μαρτύρια των δρόμων της μεγάλης Παρασκευής
της ζωής μας».
Πηγή: Ι.Ν. Αγίου Νικολάου του νέου Θηβών
Δημοσίευση σχολίου